Kontakt mig

Når du udfylder formularen, afleverer du dine personlige oplysninger i vores varetægt. Vi lover at passe godt på dem. Læs vores betingelser her.

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Tips og tricks fra CarPeople Pitstop

Vi lever og ånder for biler. Vi er CarPeople, og navnet forpligter. Derfor deler vores erfarne og kompetente bilfolk gerne ud af deres viden. Vi har samlet det hele i CarPeople Pitstop.

SNUP ET PITSTOP

Elsker du også at nørde biler eller mangler du et godt trick til din bil, så er der god grund til at snuppe et pitstop og gå på opdagelse.

SPØRG OS TIL RÅDS

Kan du ikke lige finde det, du står og mangler, er du velkommen til at spørge dit lokale CarPeople-værksted om et godt råd. Vi står klar til at hjælpe.

El, hybrid, diesel eller benzin?
Hvad skal du vælge?

Er du i tvivl om, hvilken type bil du skal vælge? Hør Jørgen fortælle om fordele og ulemper ved de forskellige biler og bliv klogere, inden du køber.
SE HELE VIDEOEN HER

Det er vigtigt at få din bil til serviceeftersyn. Så kan du nemlig opdage og få fikset selv små problemer, inden de vokser sig store og dyre. Hvilket slags serviceeftersyn din bil skal have og hvor ofte, afhænger af dit kørselsmønster og bilens alder. Se videoen og læs herunder hvordan et serviceeftersyn kan forlænge din bils levetid og sikkerhed.

 

Skrevet den 01. juni 2021


Forlæng bilens levetid og sikkerhed med et serviceeftersyn

Et serviceeftersyn handler grundlæggende om vedligeholdelse og om at sikre, at din bil er driftssikker. Når din bil er til service, får den påfyldt diverse væsker, og bilens dele og funktioner bliver tjekket og kontrolleret – og hvis nødvendigt skiftet eller repareret.

Det er med til at forebygge skader og undgå, at bilen f.eks. pludselig går i stykker midt under kørslen på grund af slitage. Ved at overholde dine serviceeftersyn kan du altså forlænge bilens levetid.

Prisen på bilservice afhænger af typen, men tag ikke fejl – det kan altid betale sig. Selv en lille fejl kan få store følgeskader og medføre dyre værkstedsregninger. Men du kan opdage de små problemer i tide, hvis du overholder de periodiske serviceeftersyn.

Hvor ofte skal en bil til service?

Din bil skal til service efter nogle bestemte kilometerintervaller. Disse intervaller varierer fra mærke til mærke og fra model og til model. De afhænger typisk også af, hvor gammel din bil er.

Hvis du ikke kører særlig meget, kan der gå for lang tid mellem kilometerintervaller. Så skal du i stedet overholde nogle tidsintervaller.

Regn med, at din bil skal til service mindst én gang årligt. Men kontakt altid dit værksted, hvis du inden da hører mistænkelige lyde eller har på fornemmelsen, at noget er galt med din bil.

Typer af serviceeftersyn
Der findes forskellige varianter af bilservice. Lille serviceeftersyn dækker typisk over:

  • Olieskift
  • Udskiftning af oliefilter
  • Kontrol af lygter, lys, visker og instrumenter
  • Smøring af døre
  • Justering af dæktryk og kontrol af dækmønster
  • Kontrol af styretøj, undervogn og udstødning, herunder evt. påfyldning af bremsevæske og kølervæsk.

Lille service udføres ca. hvert halve år eller hver 15.000 km, du har kørt.

Stort serviceeftersyn inkluderer som regel også:

  • Større kontrol af bremser, hvor de adskilles, renses og smøres
  • Udskift af gearolie og brændstoffilter
  • justering af ventiler

Ved et stort serviceeftersyn kontrolleres sædvanligvis alle de punkter, der står i servicehåndbogen. Stort service udføres typisk en gang om år eller for hver 30.000 km, du har kørt.

Vær opmærksom på, at det kan variere, hvad der er inkluderet i et stort og lille bilservice. Sørg derfor altid for at aftale med dit værksted, hvad de skal tjekke. Er du i tvivl, er det bedste at følge forskrifterne i servicehåndbogen.

 

Overhold service på bilen og oprethold din garanti

Når du køber en ny bil, har langt de fleste 3 års garanti på almindelige dele og 7 års rustgaranti. Nogle gange kan det være mere end det, og andre gange mindre.

For at bevare fabriksgarantien er det vigtigt, at du får lavet service på din bil efter producentens forskrifter. Det betyder, at værkstedet skal gennemgå de punkter, der er i servicehåndbogen.

Det er bilproducenterne selv, der vælger, hvilke punkter der skal gennemgås og ikke mindst hvor ofte. Og det er intet krav, at bilen skal serviceres på et autoriseret værksted, så længe fabrikkens forskrifter overholdes.

3 huskeregler, hvis du vil beholde garantien:

  • Få lavet service efter bilproducentens forskrifter, så du får et stempel i din servicebog
  • Overhold intervallerne for, hvornår din bil skal til service
  • Gem dine fakturaer, så du har dokumentation for, at der er foretaget service

Er bilservice stadig vigtigt, hvis garantien er udløbet?

Selv hvis du har en brugt bil uden garanti, eller hvis din bils garanti er udløbet, er det stadig en god ide at få bilen til serviceeftersyn.

For det første forebygger serviceeftersyn som allerede nævnt skader. Det gør, at du måske opdager slitage og andre småskader, inden de vokser sig til store og dyre reparationer.

For det andet er din bil mere værd, hvis du overholder dens service. Når du engang skal sælge den, kan du få mere for den, end hvis service ikke er blevet overholdt.

Bilservice holder din bil i topform

Hvis du vil bevare din bil bedst mulig og ikke mindst sikre en høj driftssikkerhed, bør du altså få serviceret din bil i forhold til fabrikkens forskrifter og inden for intervallerne.

Du kan med fordel anvende faguddannede og erfarne mekanikere, så du er sikker på, at punkterne i servicehåndbogen bliver gennemgået korrekt. Det har vi hos CarPeople.

Efter dit behov kan du vælge mellem tre typer af service hos os:

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre mere om, hvad de forskellige typer serviceeftersyn præcist indeholder, eller hvis du er i tvivl om, hvilket et du skal vælge.

Værksted

Din lokale Carpeople

Uanset hvilken type reparation du skal have foretaget, står vores erfarne mekanikere klar til at tage imod dig hos dit lokale CarPeople-værksted. Du kan altid booke online eller ringe til værkstedet.
Find værksted